۷ نیروی طالبان در انفجار بدخشان کشته شدند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: دشمن همیشه درصدد ضربه‌زدن است پیام تبریک شی جین‌پینگ به پوتین اوجی: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۶۷۶ رسیده است جشن گرامیداشت روز دختر؛ «دختران آرمانی» | رئیس‌جمهور: دختران امروز آینده‌سازان و نقش‌آفرینان کشور هستند وزیر کشور: مرحله دوم انتخابات مجلس به اندازه مرحله اول مهم است | آخرین اخبار از صدور گواهینامه موتور برای بانوان سخنگوی دولت: برخی چهره‌های سیاسی برای اینکه عملکردشان با امروز مقایسه نشود، دست به فضاسازی می‌زنند دهقان: دارایی بلوکه‌شده در عراق نداریم | جنایت‌های صهیونیست‌ها مستندسازی می‌شود گزارش دیوان محاسبات درباره عدم‌ انجام تکالیف قانونی توسط بنیاد شهید و صندوق بازنشستگی اسماعیلی: نمایشگاه کتاب محل وفاق و گردشگری فرهنگی است ویدئو | جنگنده‌های اسرائیل محل استقرار چادر‌های آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند زارع‌پور: آمار تحت پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در کشور رسید مقاومت فلسطین با نیرو‌های اشغالگر در شرق رفح درگیر شد امیرعبداللهیان: زمینه برای آتش‌بس دائمی و حل مساله در غزه فراهم است اینفوگرافی | مقایسه ۳ سال دولت رئیسی در مقابل ۸ سال دولت روحانی استقرار ۲۸ شعبه اخذ رأی سیار در کلات | ۲۷ هزار نفر در کلات واجد شرایط رأی‌دادن هستند وزیر امور خارجه کشورمان: خواسته ایران و مصر برقراری روابط دیپلماتیک است رئیس مجلس: سازمان هلال‌احمر خدمات بی‌نظیری در دوران جنگ ارائه کرد ده‌ها سرباز حین رزمایش ناتو در سوئد زخمی شدند وزارت خارجه روسیه: حمله اسرائیل به رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود
سرخط خبرها

سیگنال‌های مثبت از وین | در دومین نشست دور جدید چه گذشت؟

  • کد خبر: ۹۱۵۲۷
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
سیگنال‌های مثبت از وین | در دومین نشست دور جدید چه گذشت؟
دومین مرحله از دور جدید مذاکرات ایران و ۴+۱، پنجشنبه ۱۸ آذر با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان، پیش از آغاز این نشست، دو جلسه جداگانه با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و نمایندگان چین و روسیه برگزار کرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آخرین تحولات مربوط به مذاکرات را بررسی کرد. حسین امیرعبداللهیان در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت: «ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم.»

ارزیابی نشست پنجشنبه

باقری پس از این نشست گفت: آنچه در این جلسه احساس کردم با چیزی که در دور پیش احساس کردم، متفاوت بود. احساسم این بود که طرف مقابل، اراده جدی‌تر برای ورود به گفتگو‌های مؤثر و نتیجه بخش را پیدا کرده است. از سویی «ایسنا» گزارش کرد که منابع نزدیک به مذاکرات، فضای گفتگو‌های وین را رو به جلو اعلام کرده اند و دیروز هم جلسه کارگروه هسته‌ای تشکیل شد. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در پایان جلسه تأکید کرد که همه طرف‌های مذاکره کننده تأیید کردند که تا زمان حصول توافق به مذاکرات ادامه می‌دهند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «الجزیره»، انریکه مورا درباره روند فعلی مذاکرات وین تصریح کرد: دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و ما برای نزدیک‌تر کردن این دیدگاه‌ها به یکدیگر تلاش می‌کنیم. چندین پیشنهاد مورد بحث قرار خواهد گرفت و آنچه حائز اهمیت است، غلبه بر اختلافات است.
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه، در توئیتر خود نوشت: نشست نسبتا کوتاه و سازنده بود. شرکت کنندگان شاهد شماری از اشتراکات مهم در مواضع خود بودند که شامل لزوم نهایی کردن موفقیت آمیز و هرچه سریع‌تر مذاکرات وین درباره احیای برجام می‌شد.

موضع آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره رویکرد واشینگتن در قبال مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: ما در حال حاضر بر دیپلماسی متمرکز هستیم تا ببینیم می‌توانیم بازگشتی دوجانبه به برجام داشته باشیم یا نه. ما همچنان بر این باور هستیم که بازگشت دوجانبه به برجام هنوز امکان پذیر است. ند پرایس درباره مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده‌ای که ایران می‌گوید آزاد شده، گفت: آمریکا هیچ پولی را برای ایران آزاد نکرده است و هر گزارشی خلاف این صحت ندارد.

ما همچنین مطلعیم که شرکایمان نیز پول بلوکه شده‌ای به ایران انتقال نداده اند. مسلما آمریکا انتقال هیچ گونه پول بلوکه شده‌ای به ایران را تأیید نکرده یا اجازه آن را نداده است. همه تحریم‌های ما پابرجا هستند و تا زمانی که بتوانیم به یک توافق دیپلماتیک برسیم، پابرجا خواهند بود. همچنین رابرت مالی، سرپرست هیئت آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، گفت که دولت بایدن در روابط با تهران،  دیپلماسی را در اولویت قرار می‌دهد و احیای توافق هسته‌ای به نفع هر دو کشور است.

عملیات روانی علیه ایران

نشست پنجشنبه در حالی برگزار شد که طی روز‌های اخیر، غربی‌ها علاوه بر اظهارات تهدیدآمیز با یک سلسله عملیات روانی گسترده، همه تلاش خود را به کار بستند تا نه تنها مذاکرات مذکور را ناامیدکننده به تصویر بکشند، بلکه مواضع و پیشنهاد‌های عملی هیئت ایرانی را عامل این بن بست معرفی کنند.

غربی‌ها از این رهگذر کوشیدند با تشدید فشار بر ایران، اولا انسجام داخلی را که پشتوانه اصلی هیئت مذاکره کننده ایرانی است، دچار خدشه کنند و در ثانی، نمایندگان ایران را در سایه افزایش فشار سیاسی به پذیرش مطالبات زیاده خواهانه و غیر اصولی خود مجبور سازند. نکته شایان توجه در مذاکرات جاری، تداوم استیلای فضای تناقض بر رویه‌ها و اظهارات طرف‌های غربی است که به معضلی در مسیر پیشبرد مذاکرات تبدیل شده است. به طور قطع طی روز‌های آینده مشخص خواهد شد که آیا این گونه رفتار‌ها و گفتار‌های متناقض، تاکتیک مذاکراتی است یا اساسا راهبرد مذاکره کنندگان غربی، خلق تناقضات جدید برای توقف مذاکرات و هم زمان تداوم هیاهوی رسانه‌ای برای پیشبرد بازی مقصریابی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->